Με τη γιορτή των Χριστουγέννων ξεκινά μια περίοδος εορτασμού δώδεκα ημερών, το γνωστό Δωδεκαήμερο, που τελειώνει με τον εορτασμό των Θεοφανίων. Στις παραμονές των εορτών που σηματοδοτούν το Δωδεκαήμερο (Χριστούγεννα, Περιτομή ή Αγίου Βασιλείου, Φώτα) ψάλλονται τα κάλαντα από μικρές ομάδες, κυρίως παιδιών. Πολλές φορές όμως και συγκροτημένες ομάδες σχολείων, σωματείων, χορωδιών, ομίλων ακόμα και παρεών με μουσικά όργανα, αλλά και φιλαρμονικές γυρίζουν τις πόλεις ή τα χωριά και ψάλλουν τα κάλαντα για το καλό του χρόνου ή για να μαζέψουν χρήματα για κάποιο σκοπό.
Κάλαντα λέγονται την παραμονή των Χριστουγέννων, της Πρωτοχρονιάς και των Φώτων και είναι διαφορετικά για κάθε γιορτή.
Καταγωγή της λέξης "κάλαντα"
Η λέξη κάλαντα προέρχεται από τη λατινική «calenda», που σημαίνει αρχή του μήνα. Πιστεύεται ότι η ιστορία τους προχωρεί πολύ βαθιά στο παρελθόν και συνδέεται με την Αρχαία Ελλάδα. Βρήκαν, μάλιστα, αρχαία γραπτά κομμάτια παρόμοια με τα σημερινά κάλαντα (Ειρεσιώνη στην αρχαιότητα).
Τα παιδιά της εποχής εκείνης κρατούσαν ομοίωμα καραβιού που παρίστανε τον ερχομό του Θεού Διόνυσου. Άλλοτε κρατούσαν κλαδί ελιάς ή δάφνης στο οποίο κρεμούσαν κόκκινες και άσπρες κλωστές. Στις κλωστές έδεναν τις προσφορές των νοικοκύρηδων.
Το τραγούδι της Ειρεσιώνης της εποχής του Ομήρου, το απαντάμε σήμερα με μικρές παραλλαγές στα κάλαντα της Θράκης:
«Στο σπίτι ετούτο που ΄ρθαμε του πλουσιονοικοκύρη
ν΄ ανοίξουμε οι πόρτες του να μπει ο πλούτος μέσα
να μπει ο πλούτος κι η χαρά κι η ποθητή ειρήνη
και να γεμίσουν τα σταμνιά μέλι, κρασί και λάδι
κι η σκάφη του ζυμώματος με φουσκωτό ζυμάρι»!
Υπάρχει και σε άλλη παραλλαγή, όπως:
«Στο σπίτι τούτο που ήρθαμε πέτρα να μη ραγίσει
και ο νοικοκύρης του σπιτιού χίλια χρόνια να ζήσει»!
Από το 2ο μισό του 2ου αι π.Χ. γιορταζόταν η αρχή του νέου χρόνου τις πρώτες μέρες του Ιανουαρίου. Σύμφωνα με μια παράδοση, η Ρώμη σώθηκε από τρεις αδελφούς, τον Κάλανδο, τον Νόννο και τον Ειδό, που ανέλαβαν να θρέψουν τους κατοίκους της. Ο πρώτος για το χρονικό διάστημα 12 ημερών που ονομάστηκε «Καλάνδας», ο δεύτερος για τις επόμενες 10 μέρες που τις είπαν «Νόννας» και ο τρίτος για τις τελευταίες 8, τις "Ειδούς". Με το πέρασμα του χρόνου οι δυο γιορτές επισκιάστηκαν από την πρώτη και έτσι έμεινε η γιορτή των καλένδων ως μεγάλη εορτή και οι άλλες δυο ξεχάστηκαν πολύ πριν την εμφάνιση των χριστιανικών εορτών. Κατά τα πρώτα Χριστιανικά χρόνια, τα κάλαντα-άσματα δημιουργήθηκαν μέσα από την ανάγκη υπενθύμισης του περιεχομένου των εορτών και των συνηθειών που σχετίζονται με αυτές.
Στο βιβλίο του «Το Θρακιώτικο δημοτικό τραγούδι στον Έβρο και τη Σαμοθράκη» ο Αυγερινός Μαυριώτης στο κεφάλαιο «Η΄ Καλημερίσματα ή Κάλαντα» τα περιγράφει ως μια σειρά από τραγούδια στα οποία κυριαρχεί περισότερο το λυρικό παρά το θρησκευτικό στοιχείο. «…….Είναι η συνέχεια του «Κωρονίσματος», της «Ειρεσιώνης» και του Χελιδονίσματος» των Αρχαίων Ελλήνων, όπως αναφέρει στη Ποιητική του Ανθολογία ο Μ. Περάνθης. Είναι χαριτωμένα πηγαία, αυθόρμητα, γεμάτα δροσιά και τρυφερότητα και εξαντλούνται σε παινέματα και χαρακτηρισμούς για τον αφέντη, την κυρά και τα λοιπά μέλη της οικογένειας, με μοναδικό σκοπό το φιλοδώρημα που συνήθως είναι ψωμί, χοιρινό κρέας και χρήματα. Με το ποσό που θα συγκεντρωθεί, αφού εκποιηθούν το ψωμί και το χοιρινό, οι «ρουγκατσάδες», που είναι αγόρια νεαρής ηλικίας (17-20 χρόνων), ανήμερα των Χριστουγέννων θα γλεντήσουν όλοι μαζί στην πλατεία του χωριού, συμπαρασύροντας στο γλεντοκόπι τους και τους συγχωριανούς τους. Η συγκρότηση σε ομάδα, η εκλογή του αρχηγού (τσιότρα μπασή) και του ταμία είναι το πρώτο μέλημα των επίδοξων «ρογκατσάδων». Ακολουθεί η προετοιμασία που κρατάει από τις αρχές του Δεκέμβρη μέχρι την παραμονή των Χριστουγέννων, οπότε το βράδυ κάνουν την εμφάνισή τους. Με το σούρουπο αρχίζουν να τα λένε. Πάνε πρώτα στην εκκλησία, γονατίζουν στα σκαλιά της, μπροστά στη σφαλιστή πόρτα και τραγουδούν το τραγούδι του Χριστού.
Αρχή ειν΄ τα «Δόξα το Χριστό»
ήρθαν τα Χριστούγεννα κι η Πρωτοχρονιά.
μήνυμα να φέρει από τον ουρανό.
Τα κάλαντα της Πρωτοχρονιάς αναφέρονται στον χρόνο που φεύγει και στον χρόνο που έρχεται! Τα πιο γνωστά κάλαντα της Πρωτοχρονιάς, που ψάλλονται το πρωί της παραμονής είναι:
Καλή χρονιά, καλή χρονιά, χαρούμενη, χρυσή πρωτοχρονιά.. (δις
κι αρχή καλός μας χρόνος εκκλησιά με τ' άγιο θόλος. (*)
Αρχή που βγήκε ο Χριστός άγιος και πνευματικός
στη γη να περπατήσει και να μας καλοκαρδίσει.
Αγιος Βασίλης έρχεται, και δεν μας καταδέχεται, (*)
Η ιστορία, λένε, διαδραματίζεται στον μεσαίωνα. Σε εκείνα τα χρόνια που οι φτωχοί και χαμηλών στρωμάτων άνθρωποι δεν είχαν το δικαίωμα να μιλούν στους αριστοκράτες παρά μόνο σε γιορτές όπου μπορούσαν να τους απευθύνουν ευχές.
Ήταν λοιπόν ένας νεαρός (βλέπε Ρωμαίος και Ιουλιέτα - Μοντέγοι και Καπουλέτοι) αλλά φτωχό το παλικάρι, που είχε ερωτευθεί μια όμορφη νέα αριστοκράτισσα. Σκαρφίστηκε λοιπόν το εξής κόλπο ώστε να εκφράσει τον έρωτά του με τρόπο που να μην γίνει αντιληπτός όμως από τους υπόλοιπους. Σου λέει θα πάω την πρωτοχρονιά να της πω τις ευχές μου για το νέο έτος αλλά θα φτιάξω ένα δικό μου ποίημα που θα έχει έναν στίχο από τα κάλαντα και έναν στίχο που θα απευθύνεται στη αγαπημένη μου κοπελιά (!) και έτσι δεν θα με πάρουν χαμπάρι! Αρχίζει λοιπόν και βάζει ενδιάμεσους στίχους (αυτούς με τα αστεράκια *). Την αποκαλεί ψηλή, σαν δεντρολιβανιά. Επειδή φορούσε ένα από τα ψηλά, τα κωνικά καπέλα με το τούλι στην κορυφή, την παρομοιάζει με Εκκλησιά με το Άγιο θόλος (θόλος εκκλησίας). Της λέει ότι δεν τον καταδέχεται (ο Αι Βασίλης δεν έχει να κάνει με αυτό γιατί η παράδοση τον θέλει καταδεχτικό σε όλους!) γιατί είναι αρχόντισσα, Κυρία. Και κλείνει τα κάλαντα με τις γαλιφιές! Την λέει ζαχαροκάντυο ζυμωτή, δηλαδή φτιαγμένη από ζάχαρη (γλυκιά μου) και την παρακαλεί να του ρίξει μια ματιά.Έτσι λοιπόν μια μεγάλη αγάπη έγινε τραγούδι και για αιώνες εμείς το τραγουδάμε και τα παιδιά κονομάνε στις γιορτές το χαρτσιλίκι τους, χωρίς να έχουμε ποτέ σκεφθεί το πως και το γιατί!
Κάλαντα των Φώτων
Ψάλλονται την παραμονή των Φώτων και τα πιο γνωστά είναι τα παρακάτω:
Σήμερα τα φώτα κι ο φωτισμός η χαρά μεγάλη κι ο αγιασμός
Κάτω στον Ιορδάνη τον ποταμό κάθετ' η κυρά μας η Παναγιά.
Όργανο βαστάει, κερί κρατεί Και τον Αϊ-Γιάννη παρακαλεί.
'Αϊ-Γιάννη αφέντη και βαπτιστή βάπτισε κι εμένα Θεού παιδί.
Απο σημερα θα γινω φανατικος αναγνωστης!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚωνσταντινος Α.
Τα κάλαντα των φώτων τα λέμε με τριγωνακι;;;;
ΑπάντησηΔιαγραφήΆπ΄ ότι ξέρω το τριγωνάκι πάει με όλα τα κάλαντα.
ΔιαγραφήΤα κάλαντα των φώτων αυριο δεν τα λεμε;
ΑπάντησηΔιαγραφή