Σπουδαία ευκαιρία να επανέλθω στον Έβρο και ειδικά στην Αλεξανδρούπολη, ένα εξαίρετο λεύκωμα που έφτασε στα χέρια μου τις πρώτες μέρες του Αυγούστου. Ότι καλύτερο νομίζω έγινε στο είδος του μέχρι τώρα για την ακριτική, γενέτειρά μου, πολιτεία, με πρωτεργάτη τον Θρακιώτη Θεόδωρο Κ. Ορδουμποζάνη. Τίτλος «Προκτήτωρ Πόλις». Ένα, κυριολεκτικά, «Ταξίδι μνήμης στην πρώιμη Αλεξανδρούπολη». Μια πολιτεία που γεννήθηκε μέσα από σπαραγμούς, προσφυγιές, εμπορικές θεαματικές συναλλαγές, με πολυπολιτισμικό ήθος και σχετικά φρέσκια μυθολογία. Την ιστορία της δεν τη διδαχτήκαμε ποτέ. Ότι ξέραμε, άκρες-μέσες, το γνωρίζαμε από διηγήσεις και συναισθηματικές, νοσταλγικές κρίσεις.
Επισήμως, τίποτα. Σπαράγματα αναμνήσεων και ιδιωτικά συμπεράσματα χωρίς εκλογίκευση. Χρειάστηκε να περάσουν πολλά χρόνια για ν' αρχίσουμε να ερευνούμε πιο μεθοδικά εμείς οι Θρακιώτες -και ειδικά οι Εβρίτες- το παρελθόν, τους λόγους που υιοθετήσαμε τη συγκεκριμένη αύρα και τους γευστικούς κώδικες μιας καλοκαιρινής λύπης. Το τελευταίο ισχύει ίσως αποκλειστικά σε όσους από μας απομακρυνθήκαμε συνειδητά από την πόλη που γεννηθήκαμε, στήνοντας σκηνικά δραματικών μυθοπλασιών για όσα μας διέφυγαν. Στο μεταξύ, η Αλεξανδρούπολη άλλαξε, μετέβαλε τον χαρακτήρα της με ισχυρά άλλοθι νεοελληνικών πρακτικών, όμως κάποιες φωτογραφίες, ευτυχώς, αποτυπώνουν την ιστορική της δυναμική.
Φυσικά χρειάστηκε η νοικοκυροσύνη των συλλεκτών και η επιμονή του κ. Ορδουμποζάνη για να παραχθεί η «Προκτήτωρ Πόλις», μια αισθηματικά μεθοδική δουλειά που αποκτά ιδιαίτερη σημασία, αφού η πρώτη της έκδοση προσφέρεται στο Σύλλογο Προσωπικού και Φίλων της Καρδιοχειρουργικής Κλινικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης «Γαληνός», που βρίσκεται στην Αλεξανδρούπολη. Είναι εύκολο, κυρίες και κύριοι και Άρχοντες αυτής της χώρας, να διαπιστώσετε τη σοβαρότητα και την επιστημονική αξιοσύνη της συγκεκριμένης καρδιοχειρουργικής κλινικής που ιδρύθηκε και υποστηρίχθηκε με πάθος από τον καθηγητή κ. Γιώργο Μπουγιούκα. Και μαζί του κι όλοι όσοι τον πλαισιώνουν, αποφασισμένοι να δώσουν τα πάντα στην πόλη αυτή, κάνοντας την δεύτερη πατρίδα τους……
Στο λεύκωμα «Προκτήτωρ Πόλις» παρελαύνουν τουλάχιστον εκατό χρόνια φωτογραφικών στιγμών, απ' τον καιρό δηλαδή που η λιμανίσια ασήμαντη πολιτειούλα με το όνομα Δεδέ-αγάτς («Ντεντέ-αάτς» η προφορά της στα τουρκικά) άρχισε να αποκτά αρχικά εμπορικό και σύντομα στρατιωτικό και πολιτιστικό κύρος. Γεννημένη στα χλομά χρόνια της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, υπερασπίζεται το ελληνικό της φρόνημα απέναντι στο βουλγάρικο «φλερτ» (ένα «φλερτ» που δεν πέρασε αναίμακτο και βελούδινο), ξεπερνά τη θυμωμένη οδύνη των Οθωμανών, βρίσκεται στο κέντρο κάθε λογής αντιπαραθέσεων, εμπορεύεται, αθλείται στην τέχνη της ζωής, επιβάλλει την ελληνική της συνείδηση ώσπου ξαναγεννιέται σαν Αλεξανδρούπολη κι από 'κεί και πέρα τραβά το δρόμο της ως «νέα πόλη» δυναμωμένη από τους πρόσφυγες, που γρήγορα ενσωματώνονται στους ρυθμούς της ανασυγκρότησής της. Μαθαίνει να οργανώνει πια τις αναμνήσεις της, αλλά ποτέ η ιστορία της δεν καταγράφεται στη βιολογικά επίσημη ελληνική ιστορία, λόγω ιδιοτελών συγχύσεων των κρατούντων. Μαζί της ενηλικιώνεται και ο πληθυσμός της. Στη δεκαετία του '50 και στα μισά του '60 μετριόμασταν κάπου 18 με 20 χιλιάδες. Σήμερα πλησιάζει τις εκατό.
Οι απουσίες μας έχουν υπερκαλυφθεί με άτομα εκτάκτως χρηστικά και άξια, όπως ο άνθρωπος που εμπνέει την καρδιοχειρουργική κλινική του Δημοκριτείου. Οι διαστρωματώσεις των αναμνήσεων δεν προλαβαίνονται πια. Βέβαια οι εικόνες που «κάτι» επιπλέον θυμίζουν σε μας τους απόντες, λογικό είναι να αφυπνίζουν μια κιτρινισμένη θεματολογία ονείρων που κάναμε κάποτε, κάτω απ' τους ίδιους ουρανούς.
Όμως η πόλη και η ζωή προχωρούν δραστικά ερήμην της αισθητικής της μελαγχολίας για ό,τι χάθηκε. Χάθηκαν και κερδήθηκαν άλλα πράγματα. Και μες στο κέρδος της καινούργιας εποχής είναι ότι το παζλ της ιστορίας της Αλεξανδρούπολης συμπληρώνεται με σοβαρότητα κι αίσθημα ευθύνης. Χρήσιμο να ξέρουν οι νέες γενιές πώς βρεθήκαμε εκεί, τι έφεραν οι παππούδες μας ξεριζωμένοι από άλλες πατρίδες, πόσες και πόσες νευρώσεις φάγαμε κατακέφαλα εμείς οι μεταπολεμικοί και «ψυχροπολεμικοί» μάρτυρες, πόσα δράματα, επιεικώς σήμερα τα αναφέρουμε ως «γραφικά περιστατικά» και πόσο, τέλος, φτυσμένοι υπήρξαμε εις τους Δημόσιους ακροβάτες των λογής λογής κυβερνήσεων. Ας μην επεκταθώ περισσότερο, γιατί θα ξαναβρώ τον κακό μου εαυτό... Στις φωτογραφίες, στις περισσότερες τουλάχιστον, οι άνθρωποι συνηθίζουν να χαμογελούν. Μόνο τα κτίρια παραμένουν στη σωστή συναισθηματική τους ακινησία, με απόλυτη ακρίβεια. Έτσι κι εγώ, ξεφυλλίζοντας ένα ολόκληρο βράδυ το πολύτιμο λεύκωμα του Θεόδωρου Ορδουμποζάνη, εκτός που ανακάλυψα κτίρια που καμιά φορά έρχονται σε ανήσυχα κι ανεξήγητα ενύπνιά μου, βρήκα δρόμους, παρκάκια, πλατείες, μικρομάγαζα και αρχοντικά ή ερειπωμένους αλευρόμυλους, εύγλωττα απολογητικά για την απουσία τους ή και τη συνύπαρξή τους με αυτό που ορίζει η νέα τάξη της νοσταλγίας.
ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 19/08/2006
Από την στήλη «Τα Σαββατιάτικα», σελ. 32
Aνάσα πολιτισμού
Του Σκηνοθέτη Παντελή Βούλγαρη
Παντελής Βούλγαρης
Αθήνα 29.9.2006
Ευστάθιος Κ. Πολυχρονιάδης
Θεσσαλονίκη 28 μαρτίου 2007
Αναμνήσεις
Του Γεωργίου Ψύλλα
Στην Κύπρο, που είμαι για δουλειά, πως να βρεθώ κοντά του, την ώρα της μεγάλης ανταμοιβής των κόπων του;
Η απόκτηση με την επιλογή σου ενός βιβλίου με περιεχόμενο και ιστορικά ντοκουμέντα για την γέννηση μιας πόλης στη Θράκη, την Αλεξανδρούπολη, με έκανε χαρούμενο και υπερήφανο που είμαι και εγώ Θρακιώτης. Ένα βιβλίο σε ένα χώρο που οι περισσότεροι πολύ λίγα γνωρίζουν και που όμως όλοι έχουν την περιέργια να μάθουν, αφού σιγά σιγά οι πηγές φεύγουν και τίποτα δεν μένει να μας θυμίζει τα παλαιά.
Θα ήθελα να μου επιτρέψεις να σου σφίξω το χέρι και να σε συγχαρώ πρώτον επειδή δημιούργησες ένα έργο μοναδικό και δεύτερον γιατί αποδεικνύεις με το έργο αυτό ότι τα τέκνα του Έβρου ενδιαφέρονται για την ιστορία του.
Η βιβλιοθήκη μου, η μόνη μου πνευματική περιουσία και κληρονομιά στους απογόνους, θα κοσμείται με το έργο σου και θα μεταφέρει ισορικές μνήμες στους μεταγενεστέρους.
Σταμπουλίδης Πασχάλης
Εξαίρετος χρονογράφος ο κ. Ορδουμποζάνης, οσμίζεται τον αέρα της πόλης και τον φυλακίζει γλυκά σε λέξεις, σε φράσει, σε σχήματα λόγου. Αυτή τη φορά εγκλώβισε αριστοτεχνικά τις εποχές μιας νέας και παλιάς πόλης, όπως η Αλεξανδρούπολη, και παραδίδει το "πριν" στους νέους άρχοντες για να δουν και να σκεφτούν καλά ποιο "μετά" ετοιμάζουν γι αυτήν.
Δρ Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
Νέο Φάλληρο Σπτέμβριος 2006
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου