Έρμαιο αρχαιοκαπήλων
Μεταβυζαντινός Ναός μεγάλης αρχαιολογικής αξίας
Σήμερα δεν φυλάσσεται, δεν είναι περιφραγμένο, αλλά ούτε και υπάρχουν ενδεικτικές πινακίδες που να καταδεικνύουν ότι αποτελεί προστατευόμενο αρχαιολογικό χώρο. Επίσης δεν φαίνεται να υπάρχει ενδιαφέρον για τέλεση θρησκευτικών τελετών και από πλευράς της Μητρόπολης Αλεξανδρούπολης, στην οποία υπάγεται εκκλησιαστικά η περιοχή!
Το μνημείο αυτό, βρίσκεται ανατολικά των Θέρμων, ανάμεσα στα ρυάκια Πλατιάς και Καρδερή (τοποθεσία «Γρηγοράκι» το λένε κάποιοι σήμερα), με πλατάνια, καστανιές και άλλη βλάστηση και πανέμορφες μικρές βάθρες, 20 λεπτά από τα Λουτρά (κοντά στο ελεύθερο κάμπικ). Το καθολικό του μοναστηριού είναι μονόκλιτο. Ο κυρίως ναός έχει διαστάσεις 7 Χ4 μ. και ο νάρθηκας έχει το ίδιο πλάτος και περίπου 4μ. μήκος. Οι τοίχοι είναι πέτρες, κονίαμα με κεραμίδια στους αρμούς και εντοιχισμένα μάρμαρα από την Παλαιάπολη. Έχει τρία πέτρινα τόξα, δύο στον κυρίως ναό και ένα στον νάρθηκα, που πατούν αντίστοιχα σε τρία ζευγάρια από πεσσούς. Στο βόρειο και στον ανατολικό τοίχο σώζονται λίγα ίχνη από τοιχογραφίες. Υπέρθυρο στην είσοδο του κυρίως ναού είναι δύο μαρμάρινοι δόμοι από το Ιερό των Μεγάλων Θεών με επιγραφές που έχουν καταλόγους θεωρών. Γύρω από το καθολικό υπάρχουν ερείπια από άλλα κτίσματα. Το τοπωνύμιο Αμπέλα στην περιοχή είναι ενδεικτικό της αμπελοκαλλιέργειας των μοναχών. Ως τη δεκαετία του 1970 στο Μοναστήρι αυτό γινόταν υπαίθρια θεία λειτουργία από ευσεβείς Σαμοθρακίτες, κυρίως της περιοχής Παλαιάπολης, Καρυωτών, Θέρμων και Άνω Μεριάς. Σήμερα πολύ λίγοι από τους κατοίκους τηρούν την παράδοση αυτή. Και ίσως σε κάποιους από αυτούς να οφείλεται ότι σιγοκαίει συνέχεια το καντήλι του στο μικρό εικονοστάσι του ναού.
Κατά την άποψη του Conze, η μεγαλύτερη και πιθανώς η παλαιότερη ερειπωμένη εκκλησία πάνω στο νησί είναι αυτή της Μονής του Χριστού στη βόρεια πλευρά της οροσειράς του Σάος.
Ο Χρηστομάνος επισκέφθηκε το μοναστήρι και γράφει ότι απέχει μία ώρα από τον Πύργο του Φονιά δυτικά και εν μέσω τοπίων δενδροφόρων υψούται το ερείπιον του άλλοτε βεβαίως εκτεταμένου μοναστηριού του Χριστού, ως εικάζεται εκ των πολλών θεμελίων. Πλείστοι ενεπίγραφοι αρχαίοι ογκόλιθοι εκ Παλαιαπόλεως κομισθέντες εχρησίμευσαν εις ανοικοδόμησιν των ενταύθα κτηρίων νυν δε ερειπίων.
Ο πατήρ Γεώργιος Μανωλάκης γράφει: «Εν δε τω παλαιώ Ιβηριτικώ Μετοχίω Χριστός, απέχον 20΄ λεπτά της ώρας βορείως των σημερινών Λουτρών ευρίσκονται πλείστα όσα μάρμαρα με πολλάς αρχαίας επιγραφάς, άτινα μετακομίσθησαν εκ των κρημνισθέντων τότε αρχαίων οικοδομημάτων της ακμάζουσας Παλαιαπόλεως και εκτίσθησαν τότε το ιερόν ναίδριον ως και πάντα τα εν τη περιοχή μοναχικά κελιά. Αυτή η μοναστηριακή περιοχή εθεωρήθη και ανεγνωρίσθη παρά του κράτους ως αρχαιολογικός χώρος ενεργείας και δραστηριότητι του αρχαιολόγου της περιφέρειας Θράκης Ανδρέα Βαβρίτσα κα εν καιρώ ευθέτω γενήσονται ανασκαφαί εν αύτη ως έχουσα πλείστον, όσον κεκρυμένον αρχαιολογικόν πλούτον, συμφώνως τη γνώμη και μελέτη αυτού»
Κατά τον νεώτερον Γερμανό αρχαιολόγο Hartmut Ehrhardt, ο Χριστός είναι ασυνήθιστα ευδιάθετο χάλασμα μπροστά στο σκοτεινό βόρειο μέρος του βουνού, έχει κινήσει το ενδιαφέρον της έρευνας γιατί οι μοναχοί χρησιμοποιούσαν μάρμαρα από το ιερό των Καβείρων.
(Το άρθρο αυτό δημοσιεύθηκε στο υπ΄ αριθμ. 6056/ Πέμπτη 04.09.2008 φύλλο της ημερήσιας καθημερινής εφημερίδας «Η ΓΝΩΜΗ» στις σελίδες 12 & 13 στη στήλη "ρεπορτάζ" και αναδημοσιεύθηκε στην εβδομαδιαία εφημερίδα Θράκης "ΘΑΡΡΟΣ", στο υπ΄ αριθμ. 525/1ο.9.2008 -περίοδος Γ΄- στη σελίδα 17
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου